Kulturminner langs Ørfiskebekken

Turkameratene Nittedal Turlag, DNT Oslo og Omegn
Turområde
Oslomarka (se kart)

Ørfiskebekken er en gammel driftselv med en interessant historie og mange kulturminner. Dette blir en forholdsvis kort tur, men med ni kulturstopp i varierende terreng opp og ned områdene langs Ørfiskebekken.

Vi starter ved Rotnes kirke/Rådhuset og passerer forbi der den gamle bekkekverna (Kvernstua) og Nitedals Hægte- og knappefabrik og fellessaga til Bjertnes og Mo opprinnelig lå. Deretter går vi oppover Krudtværksdalen med rester etter nesten 100 års bedriftsaktivitet ved Nitedals Krudtværk, passerer Waage Dam og krysser Ørfiskebekken ved Sagerud. Ved den gamle lerduebanen følger vi stien på vestsiden av elva opp til Sørlitangen - et sted krydret av gamle og nye aktiviteter. Deretter går vi gjennom Kutunnelen, passerer nedenfor Moskauen (vokterboligen), forbi Brattfoss og mest på sti opp til Ørfiskedemningen. Under matpausen her dveler vi litt ved alt som har skjedd gjennom årene ved Nittedals største innsjø. Vi følger stort sett stier på veien nedover via Løvenskioldplassen Laskerud og den nå private Svingbakken. Herfra passerer vi Gjøvikbanen og kommer til slutt inn i Krudtværksdalen ved Kruttmølla og tilbake til utgangspunktet.

Turen er ca 8 km, og vi beregner å bruke fire timer.

Kulturminner langs Ørfiskebekken

Kontaktinformasjon:

• Erik Andrew 906 93 197, Dag Helland Pettersen 901 52 849, Birger Andersen 928 91 190 og Geir Bang Danielsen 992 07 780