Nå kan du gå over tre nye topper

Guritjernskollen er topp nummer to på den nye traseen i Romeriksåsen

Koronaen har satt en stopper for årets 7-topptur. Men nå tilbyr vi en slags erstatning: en tøff villmarkstur over de tre nye toppene i Romeriksåsen.

Som sikkert mange vet, måtte vi etter pålegg fra Fylkesmannen legge om den første delen av toppturløypa, den som blant annet gikk over Fugleknattene i Romeriksåsen.

Dag Helland Pettersen og dugnadsgjengen hans gikk derfor i gang med å finne en alternativ trasé på østsiden av dalen, og denne er nå ferdig ryddet. Det betyr at turglade fra lørdag 20. juni, som var den opprinnelige toppturdatoen, og fram til 1. juli kan gå en rundtur fra Aas Gård og få med seg de tre nye toppene, Sortungshøgda, Guritjernskollen og Bjørnholthøgda.

–I denne perioden vil det henge blåmerker, i form av blå trefliser i hvitt tau, på de strekningene der stien ikke kan merkes permanent, forklarer Dag.

Opprinnelig skulle årets 7-topptur starte på veien like sør for Hakkim.  Dit skulle deltakerne ha blitt fraktet med buss. Det er ikke anledning til å kjøre privatbil til Hakkim sommerstid, så rundturen har start og innkomst på Aas Gård. Runden er 12,1 km.

Sortungshøgda første stopp

For sikkerhets skyld forklarer vi ruta i store trekk her:

Fra Aas Gård følger vi Lundveien og tar Gamle Råsjøvei som er en blåmerket sti. Ved Høgbråtasvingen ser vi Harastein på venstre side, mens vi holder til høyre. Vi tar ikke stien mot Bukollen, men fortsetter til neste stikryss, tar igjen til høyre og går opp den flotte åsryggen mot Damsortungen. Stien går over dammen og bratt opp fra denne. Etter omlag 100 meter går stien ut av naturreservatet Rundkollen og Sortungsbekken. Her tar rundturen bratt og brått til høyre opp langs grensa for naturreservatet, og vi kommer til den første av de tre toppene, Sortungshøgda på 510 moh. Følg med på kartet og se etter de små, blå merkene.

Fra Sortungshøgda ser vi både Varingskollen og Tryvann på én gang, Her er det også flott å raste. Går vi over hogstflata til venstre, kommer vi til en av de andre Sortungshøgdene, og herfra kan vi se til Storøyungen og ville skogsområder i Romeriksåsen.

Topp med flotte furuer

Vi fortsetter nedover og krysser nordre del av Korsmyra der et nytt jakttårn er satt opp. Vi krysser Hakkimveien og går videre på blåsti forbi Abbortjernet. Siden vi går over flere våte myrer, anbefaler vi absolutt solid fottøy!

Et stykke etter at vi har passert det fine vannet, går det en avstikker til høyre, merket med blå fliser, opp til topp nummer to, Guritjernskollen på 456 moh. En fin liten topp med flotte furuer. Går vi litt frampå, ser vi godt til Varingskollen. Avstikkeren tar bratt ned fra toppen til blåstien, og nå er vi inne i Århanemyra naturreservat. Vi følger stien ned til Setertjern, hvor vi følger skiløypa til høyre. Etter 40 meter går vi ut av naturreservatet og følger de blå flisene sørover i ca én km langs flotte myrer.  Vi kommer inn på et hogstfelt før vi krysser over veien som fortsetter mot Kirkebyvangen , og i svingen tar vi traseen mot vest, merket med blå trefliser.

Tett skog

Vi møter snart en blåsti igjen som vi følger et kort stykke før det bærer rett opp mot den tredje toppen, Bjørnholthøgda på 409 moh. Vi fortsetter videre nedover, passerer en av stolpene i årets Stolpejakt, og kommer ned på blåstien som tar oss til Aas Gård, ca 225 meter lavere.  Denne stien er lettgått og passerer Klopptjern der det sikkert kan passe med både et bad og en rast. Fra Klopptjern går vi nordvestover, over den nye brua i Hagerupfossen og kommer ned igjen til Aas Gård.  Der kan vi anbefale en stopp på golfkafeen.

Vi ønsker alle en god tur i et terreng som få har vært i tidligere!

Du kan se og laste ned kartet her.