Tur fra Flammen til Jensrud

På vei fra Flammen passerer vi de nye blokkene i Kvernstua
På vei fra Flammen passerer vi de nye blokkene i Kvernstua Foto: Milli Lilleeng

Denne uka foreslår turleder Milli Lilleeng en liten rundtur på vel 5 km med start og mål ved Flammen. Turen går blant gamle kulturminner og moderne nybygg.

Turen er ikke lang, men kan by på utfordringer. Mange steder er det is og svært glatt, og legger du ut på denne turen krever det at du har gode piggstøvler eller brodder som ikke faller av.  Det er særlig oppover det er vanskelige partier, men vi har forsøkt å bedre forholdene med noen enkle HMS-tiltak.  Har du TOPO GPS – appen kan du søke opp ruta vår på «delte ruter» ved å søke på: Flammen Jensrud 4H-stien.

Fra Flammen tar vi gangveien bort til hestesenteret ved Mo gård og gangstien oppover langs Kvernstujordet.  Det er en god del hestelort på denne ruta, men trøst deg med at hestelort lukter bedre enn hundebæsj.  Det hjelper også å sende hesten noen gode tanker mens du vandrer på dagens tur.  For hvor ville menneskeheten vært i dag hadde det ikke vært for hesten?

Langs gangveien kan du betrakte de nye byggene som kommer opp på Kvernstujordet.  Her bygges det totalt 186 boliger fordelt på 7 blokker og noen rekkehus.  Mange steder i gangveien er det farlig glatt, hold deg langs kanten inntil gjerdet hvor det kan være bart for is og noen trær å klamre seg fast i. Nittedal kommune skal bygge ny gangvei her, og når du kommer opp i Kvernstuveien ser du at arbeidene er i gang på venstre side av veien.  Ta av fra veien og følg gangveien over brua og stien til høyre langs Ørfiskebekken.    Stien fører deg til den andre siden av Svartkruttveien som går i bru over bekken.

Kulturminnene i Krudtværket

Når du ser det store skiltet med Krudtværksdalen, må du ta til venstre.  Den nederste delen av Krudtværksdalen er ikke farbar nå på grunn av is.  Stien til venstre er godt tråkket opp og fører deg opp til en lavvo som brukes av barnehagen.  Plassen her ble kalt for Mila og var en viktig del av Nitedals Krudtværk, for her foregikk brenning av trekull som trengtes til produksjonen.   Her tar du til høyre, gå langs lavvoen og følg en opptråkket sti oppover lia.  Oppe i høyden svinger tråkket til venstre.  Vi har satt opp et bånd her for å vise retningen og vi har laget en pil til venstre for at du skal gå en liten omvei istedenfor å klyve rett opp den bratte, islagte skråningen.  Omveien er også glatt, så vær forsiktig.  Prøv å få godt fotfeste i snøkanten og hold deg fast i trær.  Trøst deg med at du ganske snart er over det verste.  Rett etterpå er du på trygg grunn og kommer til et stidele, her tar du til venstre oppover.  Ser du på kartet, vil du se at vi etter et lite stykke tar en avstikker inn til venstre.  Det er for å besøke Kongen.  Ta av fra stien ved et skilt med utydelig skrift og et par fuglekasser.  Hvis du ikke har vært her før, vil du bli overrasket over plutselig å se noe som ligner ruinen av et tempel fra antikken her midt i skogen.  Hadde det vært et tempel, ville det nok ha vært til ære for vinguden Bacchus, for nå er du ved Spritlageret til det gamle Krudtværket.  Stedet ble kalt for Kongen fordi det var det høyeste punktet i området til Nitedals Krudtværk.

Etter avstikkeren fortsetter du stien oppover og over et hogstfelt.  Når du kommer forbi hogstfeltet og bort til granskogen, tar du stien til høyre inn i skogen.  Snart krysser stien en smal sti, men fortsett i samme retning til du kommer til en bred sti, nesten som en kjerrevei.  Her tar du til venstre og kommer ut i skogsbilveien som følges sørover.  Etter noen meter kan du ta av til høyre og opp på tunet til Jensrud.  Her kan du nyte vårsola og matpakka på flotte utebenker rundt bålplassen som dugnadsgjengen i turlaget har laget.  Veden de har kløyvet er ennå litt rå, så har du lyst på bål bør du ta med noen vedkubber i sekken.  Den gamle husmannsplassen er nå satt i god stand, og Staven 4H og turlaget har fått en avtale med Nittedal kommune om å få bruke plassen til aktiviteter.  Planen har vært å ha åpent for salg av pannekaker og kaffe her noen helgedager i vår, men nå har pandemien lagt hindringer i veien for dette.  Skiløypa mellom Sørli og Sørskogen går rett forbi Jensrud, og det går fint å komme på ski til dette turmålet.

4H-stien

Etter rasten kan du fortsette skogsbilveien noen meter til den første store masta.  Her ligger det store tømmerlunner og det er laget en «rundkjøring» rundt masta.  På sørsida av masta går det et tydelig tråkk bortover i snøen.  Du er nå på 4H stien som skal følges nedover.  Stien kalles 4H stien fordi Staven 4H for mange år siden satte opp skilt med naturplakater langs stien nedover.  Mange av skiltene er nå i dårlig forfatning og trenger vedlikehold og fornyelse.  Et sted nede i lia møter stien vår «Skomakerstien» som er omtalt i boka til Kjell Evensen «Langs gamle stier», utgitt høsten 2020.  Akkurat der «Skomakerstien» kommer inn fra høyre, deler stien vår seg i to.  Nå tar du til venstre.  Velger du stien til høyre vil den føre deg ned til Moveien som går parallelt med riksvei 4.  Stien til venstre fører deg ned til Vestenga.  Her krysser du skogsbilveien og fortsetter en sti nedover lia.  Stien går bratt nedover, men snøen gir godt feste.  Lenger nede kommer du inn på en traktorvei.  Det kan være isete partier noen steder, men det går greit å gå i snøkanten. Snart ser du undergangen som fører deg rett inn til hestesenteret og det er bare å følge gangveien tilbake til Flammen.  God tur og husk solkrem, sitteunderlag og for all del – pigger under skoa!

Foto: Milli Lilleeng
Lavvoen ved Mila er  i dag en lekeplass for barnehagebarna